اصطلاحات اصول فقه:
آشنایی با اصطلاح اصولی حسن احتیاط
حسن احتیاط، به معنای رجحان احتیاط در نزد عقل و شرع است. در این که رعایت احتیاط در نزد عقل و شرع فی الجمله در برخی موارد نیکو و پسندیده است، میان اصولیون اختلافی وجود ندارد، هر چند برخی آن را در همه جا نیکو میدانند و برخی به تفصیل اعتقاد دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : يکشنبه 1396/11/01 ساعت 16:30
تعریف
حسن احتیاط، به معنای رجحان احتیاط در نزد عقل و شرع است.
در این که رعایت احتیاط در نزد عقل و شرع فی الجمله در برخی موارد نیکو و پسندیده است، میان اصولیون اختلافی وجود ندارد، هر چند برخی آن را در همه جا نیکو میدانند و برخی به تفصیل اعتقاد دارند.
شهرت نزد اصولیون
اصولیونی که احتیاط را مطلقا نیکو میدانند، میگویند: این جمله از قدیم در میان اصولیها مشهور بوده است که: «الاحتیاط حَسَن علی کل حال»؛ یعنی حتی در مواردی که شخص میتواند واقع را درک کند و حجت و برهان بر حکم واقعی را در اختیار دارد، احتیاط نیکو است، تا چه رسد به مواردی که نسبت به آن شک و شبهه وجود دارد.
احتیاط از نظر عقل
اما از نظر عقل، شکی نیست که عقل به رجحان احتیاط حکم مینماید، زیرا به سبب احتیاط، شخص از وقوع در مفاسد واقعی حفظ میشود. در این مورد اصولیها اتفاق نظر دارند. اما از جهت شرع، با توجه به اخبار رسیده از معصومین علیهمالسّلام، رجحان احتیاط، قطعی است، اگر چه در مولوی یا ارشادی بودن این رجحان میان اصولیون، اختلاف است.
نکته
احتیاط در دو مورد، به علت دخالت عوامل خارجی، رحجان ندارد:
۱. احتیاطی که به ایجاد حالت روحی وسواس در شخص منجر گردد؛
۲. احتیاطی که سبب اختلال نظام و هرج و مرج در زندگی انسان شود. [۱] [۲] [۳] [۴] [۵]
ــــــــــــــ
پانویس
۱. ↑ مکارم شیرازی، ناصر، انوار الاصول، ج۳، ص۸۵.
۲. ↑ مغنیه، محمد جواد، علم اصول الفقه فی ثوبه الجدید، ص۲۷۱.
۳. ↑ حیدری، علی نقی، اصول الاستنباط، ص۲۲۳.
۴. ↑ نائینی، محمد حسین، اجود التقریرات، ج۲، ص ۲۰۳-۲۰۲.
۵. ↑ سبحانی تبریزی، جعفر، الموجز فی اصول الفقه، ص۳۳۴.
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی فقه
حسن احتیاط، به معنای رجحان احتیاط در نزد عقل و شرع است.
در این که رعایت احتیاط در نزد عقل و شرع فی الجمله در برخی موارد نیکو و پسندیده است، میان اصولیون اختلافی وجود ندارد، هر چند برخی آن را در همه جا نیکو میدانند و برخی به تفصیل اعتقاد دارند.
شهرت نزد اصولیون
اصولیونی که احتیاط را مطلقا نیکو میدانند، میگویند: این جمله از قدیم در میان اصولیها مشهور بوده است که: «الاحتیاط حَسَن علی کل حال»؛ یعنی حتی در مواردی که شخص میتواند واقع را درک کند و حجت و برهان بر حکم واقعی را در اختیار دارد، احتیاط نیکو است، تا چه رسد به مواردی که نسبت به آن شک و شبهه وجود دارد.
احتیاط از نظر عقل
اما از نظر عقل، شکی نیست که عقل به رجحان احتیاط حکم مینماید، زیرا به سبب احتیاط، شخص از وقوع در مفاسد واقعی حفظ میشود. در این مورد اصولیها اتفاق نظر دارند. اما از جهت شرع، با توجه به اخبار رسیده از معصومین علیهمالسّلام، رجحان احتیاط، قطعی است، اگر چه در مولوی یا ارشادی بودن این رجحان میان اصولیون، اختلاف است.
نکته
احتیاط در دو مورد، به علت دخالت عوامل خارجی، رحجان ندارد:
۱. احتیاطی که به ایجاد حالت روحی وسواس در شخص منجر گردد؛
۲. احتیاطی که سبب اختلال نظام و هرج و مرج در زندگی انسان شود. [۱] [۲] [۳] [۴] [۵]
ــــــــــــــ
پانویس
۱. ↑ مکارم شیرازی، ناصر، انوار الاصول، ج۳، ص۸۵.
۲. ↑ مغنیه، محمد جواد، علم اصول الفقه فی ثوبه الجدید، ص۲۷۱.
۳. ↑ حیدری، علی نقی، اصول الاستنباط، ص۲۲۳.
۴. ↑ نائینی، محمد حسین، اجود التقریرات، ج۲، ص ۲۰۳-۲۰۲.
۵. ↑ سبحانی تبریزی، جعفر، الموجز فی اصول الفقه، ص۳۳۴.
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی فقه